AutoWeek Winterbandentest 2014

AutoWeek

De bandenfabrikanten hebben de afgelopen jaren enorme stappen gezet op het gebied van winterrubber. Met name de veiligheidsreserves op nat wegdek zijn aanzienlijk groter geworden en de rolweerstand - die voor een deel het brandstofverbruik bepaalt - is verder naar beneden gebracht. Gezien het grote aanbod van banden in de vakhandel en op internet is de vraag echter: welk merk moet je nemen? Om daar achter te komen zijn er maar liefst vijftig banden in de maat 225/50 R17 onder de loep genomen.

In de kwalificatieronde moeten de winterbanden laten zien wat ze in huis hebben bij de remproef op nat wegdek. Alleen de 20 best remmende banden gaan door naar de tweede kwalificatieronde: het remmen op een testbaan met een vastgereden sneeuwlaag. De zestien best scorende banden gaan door naar de finale, waar de getest worden op twaalf onderdelen waaronder bochtgedrag, aquaplaning, rolweerstand, levensduur en geluid. 

Eindoordeel

Op het eerste gezicht lijken er geen grote verrassingen te zijn bij deze test. De dure premiummerken gaan wederom aan kop - opnieuw een bewijs voor het feit dat het leveren van kwaliteit geld kost. De goedkope banden eindigen als hekkensluiter; ook dat viel in dit deelnemersveld met gerennomeerde merken te verwachten. Toch zijn de van hetzelfde concern afkomstige Westlake en Goodride geen verliezers. Op de veiligheidsrelevante onderdelen weten ze over het algemeen prima te overtuigen. Ze laten vooral punten liggen met hun matige levensduur. De echte verliezers zijn de dertig banden buiten de top 20 met te lange remwegen.

De volledige winterbandentest is gepubliceerd in AutoWeek nr. 43 (22-28 oktober 2014).

» Download het artikel op autotest.nl.

De resultaten van maat 225/50 R17 winterbanden