De band van morgen

Rond en zwart, zo kennen we de autoband al honderdtwintig jaar. In de toekomst kan dat wel eens gaan veranderen: rood, geel en groen rubber geeft de band kleur en zorgt voor meer veiligheid.

De band van morgen

John Boyd Dunlop mag zich in 1888 de uitvinder van de luchtband noemen. Het duurt echter niet lang voordat de gebroeders Michelin hun tanden in het idee zetten en de Pneumatic introduceren, een band die voor meer rijcomfort zorgt bij de ‘automobielen’ van die tijd. Sindsdien is er uiteraard een hoop veranderd, hoewel een hedendaagse autoband op het eerste gezicht nog altijd sterk op zijn voorganger lijkt. Onderhuids gebeurde er echter een hoop. Zo loste de radiaalband op een gegeven moment de diagonaalband af. Hierbij lopen de koordlagen diagonaal ten opzichte van de rijrichting, terwijl bij de radiaalband de koordlagen haaks ten opzichte van de rijrichting onder het loopvlak doorlopen. Dat zorgt voor een grote verbetering van het stuurgedrag en de wegligging van auto’s; omdat de radiaalband veel meer vervormt in bochten heeft het loopvlak meer wegcontact. Daarnaast werd de band groter, breder en platter. Maar er is nog altijd genoeg te verbeteren. Onze collega’s van Auto Express ontwierpen op de computer de veiligheidsband van de toekomst. Daarbij bestaat het loopvlak uit gekleurde rubberlagen, van buiten naar binnen zijn ze groen, geel en rood. Als er groen rubber zichtbaar is, is de profieldiepte van de band ruim voldoende. Bij geel moet je oppassen, bij rood is het einde van de band nabij. Zo hoef je geen omslachtige metingen meer te doen, je kunt de profieldiepte in één oogopslag zien. Op deze pagina’s laten we zien waardoor de band van de toekomst zich nog meer kenmerkt. 

Nooit meer een lekke band 

Er is geen twijfel mogelijk: de runflat-band is, of het nu over zomer-of winterbanden gaat, de band van de toekomst. Hij biedt immers tal van veiligheidsvoordelen: 

Mocht een band lek raken, dan blijft de stabiliteit behouden en blijft de auto dus beheersbaar. 

Je kunt verder rijden om op een veilige plek de band te wisselen. 

Het reservewiel kan achterwege blijven, wat gewicht bespaart en de bagageruimte vergroot. 

In ’t begin waren runflat-banden door hun speciale constructie met harde wangen nogal oncomfortabel, maar inmiddels hebben de meeste fabrikanten dat wel verbeterd. Steeds meer merken leveren ze, BMW monteert ze op veel modellen zelfs standaard. Nu staan de bandenfabrikanten nog voor de uitdaging om de rolweerstand en het gewicht van de runflat-band omlaag te brengen, dan staat niets de aflossing van de conventionele banden door dit type meer in de weg. 

Winterband geoptimaliseerd

De moderne winterband is ’n waar hightech-product. Speciale rubbersamenstellingen en uitgedokterde lamellen in het profiel maken hem tot ’n specialist op sneeuw en ijs. Maar de ontwikkelingingenieurs willen meer: door de combinatie van verschillende lamellen – verdeeld over het loopvlak – wordt voor een betere grip op de ondergrond gezorgd. Als perfecte driedimensionale constructies (zie illustratie) ondersteunen ze elkaar en zorgen zo voor voldoende stabiliteit op droge wegen. De verschillende rubbersamenstellingen in het schoudergedeelte en het midden van het loopvlak (dual compound ) zorgen voor meer verbeteringspotentieel, vooral wat de verlaging van de rolweerstand betreft.

De band met een tweede leven

Met elke omwenteling vermindert het prestatievermogen van een band. Reden: met een afnemende profieldiepte worden de dynamische eigenschappen op het gebied van weggedrag, remmen en uiteraard aquaplaning minder. Maar het kan ook anders, zoals Goodyears nieuwe Optigrip bewijst. Deze band is voorzien van een nieuwe technologie die in een eerdere test in ons blad prima voor de dag kwam. Zijn geheim: een tweede, superstevige rubberlaag en verborgen reserve-profielkanalen onder het loopvlak. Als de buitenste profiellaag is afgesleten, gaat de tweede laag met de tot dan toe verstopte profielkanalen aan het werk.

AutoWeek Oordeel

Het klinkt misschien vreemd, maar juist op het gebied van elektronica is er vooruitgang in de bandentechnologie te verwachten. Al vanaf 2014 zijn alle nieuwe auto’s bijvoorbeeld voorzien van een elektronische bandenspanningcontrole. Daarnaast wordt er druk geëxperimenteerd met een in de band gemonteerde chip die data als luchtdruk, belasting en slijtage doorgeeft. 

Chips als deze zullen de band van de toekomst veiliger maken.