Winterbanden en winterwielen

Eind oktober gaat de wintertijd in. Voor veel automobilisten is dat het sein om winterbanden te laten monteren. De aanschaf van bijbehorende 'winterwielen' heeft veel voordelen.

Winterbanden en winterwielen

Op het moment dat de wintertijd ingaat, is het tijd voor winterbanden. Wie kiest voor veiligheid, moet nog een tweede keuze maken. Schaf je een extra set wielen aan voor je winterbanden? En zo ja, kies je dan voor saaie stalen wielen of een fraai setje lichtmetalen exemplaren? Stalen wielen onder een mooie auto staan als een paar gympies onder een strak gesneden pak. Met lichtmetalen wielen staat je auto ook in de winter op fraai schoeisel. Voor de kosten hoef je het niet te laten, want het prijsverschil is alleszins redelijk. 

De aanschaf van een tweede set wielen heeft veel voordelen. De monteur is bijvoorbeeld sneller klaar met wisselen (als je een beetje handig bent, kun je het ook gewoon zelf doen). Hij hoeft de banden niet steeds te demonteren en hij hoeft de combinatie van band en wiel niet elke keer te balanceren. Het wisselen is dus goedkoper en zo verdien je bij elke bandenwissel een stukje van het aanschafbedrag van de tweede wielenset terug. Daarmee hebben we meteen het enige nadeel van een extra set wielen genoemd: het vraagt om een eenmalige investering. 

Niet elk wiel is even goed bestand tegen de zware omstandigheden tijdens de winterperiode. Wielen met gepolijste accenten zijn zeer populair, maar tegelijkertijd slecht bestand tegen de inwerking van strooizout. Wie kiest voor een tweede wielenset, zonder gepolijste delen en strak in de lak, houdt zijn zomerwielen mooi. 

Een tweede set wielen heeft ook een technisch voordeel. Banden die twee keer per jaar worden omgewisseld, kunnen beschadigd raken bij het montageproces. Hoe minder je een band wisselt, hoe kleiner de kans op bandenschade. Wie zijn auto verkoopt inclusief tweede set wielen, zal merken dat veel potentiële kopers dat weten te waarderen. 

Gemak dient de automobilist 

Nadat je eenmaal winterbanden of een set banden met wielen hebt aangeschaft, kun je er voor kiezen om je ongebruikte zomer-of winterset thuis in de schuur of in de garage op te slaan. Bandenspecialisten en auto-bedrijven slaan de sets van hun klanten in veel gevallen zelf op. Voor een bescheiden vergoeding worden de banden en wielen tegelijkertijd gecontroleerd op slijtage en beschadigingen en worden ze schoongemaakt. Elke professionele bandenspecialist beschikt over een groot magazijn, speciaal bestemd voor de opslag van banden en complete sets. Dealerbedrijven en universele autobedrijven kunnen de opslag vaak ook verzorgen. 

Bij zomerwielen speelt het design een uiterst grote rol. De ‘modeshows’ van de bekende wielenfabrikanten aan het begin van de lente zouden niet misstaan op de catwalks in Milaan. Bij winterwielen liggen de prioriteiten anders. Uiteraard moet een wiel er goed uitzien, maar het belangrijkst is dat een winterwiel gemakkelijk kan worden schoongemaakt. Een typisch winterwiel heeft dus een beperkt aantal spaken en weinig of geen moeilijk bereikbare hoekjes. Zoals al vermeld vind je op een winterwiel net zoveel gepolijste vlakken als palmbomen op de Noordpool. Gepolijste wielen en strooizout zijn namelijk geen goede combinatie. 

Zijn er dan helemaal geen trends te melden? Toch wel. Net als bij zomerwielen zien we bij winterwielen meer vraag naar donkergekleurde modellen. Denk aan zwart of titaniumkleurig, zoals de Rial Milano. Dat soort wielen is niet alleen trendy, maar ook praktisch. Het vuil op de wielen valt immers minder snel op en dat is handig tijdens winterse omstandigheden, met vieze sneeuwblubber en strooizout op de weg. 

Maatje kleiner? 

Banden-productmanager Herman van den Ham raadt iedereen aan om voor de aanschaf van een set wielen een bandenspecialist of een deskundig autobedrijf te bezoeken. “Er komt best veel kijken bij de aanschaf van een set wielen. Naast de diameter, de velgbreedte en het aantal boutgaten dient een wiel ook de juiste steek te hebben. Dat is de doorsnede van de denkbeeldige cirkel die je door de boutgaten kunt tekenen. Bij zwaardere auto’s, zoals SUV’s en bestelauto’s, is het ook belangrijk om goed op het draagvermogen van het wiel te letten. Daarnaast moet een wiel de juiste ET-waarde of wielbolling hebben. Voor de specialist is dat allemaal gesneden koek.” 

Wie een extra set winterwielen wil aanschaffen, kan ook kiezen voor een kleinere wielmaat. Dat is een optie voor automobilisten die bij de aanschaf van hun auto voor een grotere maat wielen hebben gekozen dan standaard. Bijvoorbeeld wielen in de maat 17 inch als vervanging van de standaardexemplaren van 15 of 16 inch. “Dit speelt vooral bij automobilisten die met hun auto op wintersport gaan en sneeuwkettingen meenemen”, zegt Van den Ham daarover. “Om voldoende ruimte te creëren voor de sneeuwkettingen is het soms noodzakelijk om een kleiner wiel en een smallere bandenmaat te monteren. Er zijn ook autobezitters die om financiële redenen een maatje teruggaan. Kleinere wielen en banden zijn immers goedkoper.

Schoonmaken van de winterwielen

Hoe houd je winterwielen mooi? Door ze wekelijks met water en zeep te reinigen. Als het vuil aan de laklaag is vastgekoekt, raden we je aan om een speciale velgenreiniger te gebruiken. Die tast de laklaag niet aan en is niet schadelijk voor het milieu. Ga vooral niet zelf experimenteren met schoonmaakmiddelen.