- Wat is een 'groene band'?
-
Een 'groene band' is een band met een relatief lage rolweerstand. Een lage rolweerstand draagt bij aan vermindering van het brandstofverbruik.
- Wat is een 'nieuwe band'?
-
De overheid heeft een campagne opgezet genaamd 'De Nieuwe Band'. De campagne heeft als doel om de verkoop van veilige, zuinige en stille banden te bevorderen. De 'nieuwe band' is niet een specifiek type band. Het kan elk type band zijn van elke fabrikant. Op de website www.kiesdenieuweband.nl kun je zien welke banden er voor jouw auto uitblinken op het gebied van veiligheid, brandstofbesparing en afrolgeluid.
- Wat is een tubeless band?
-
Een tubeless band is een band die is ontworpen om zonder binnenband te worden gebruikt. Verreweg de meeste banden voor personenauto's zijn tubeless banden.
- Hoe wissel je een band?
-
Wissel alleen een band als dat veilig kan!
- Trek de handrem aan en zet de auto in een versnelling.
- Draai de wielbouten één slag los voor je de auto opkrikt.
- Let goed op waar je de krik plaatst. Elke auto heeft hiervoor speciale opkrikpunten.
- Krik de auto omhoog tot het te vervangen wiel los komt van de grond.
- Draai de wielbouten één voor één helemaal los.
- Verwijder voorzichtig het wiel en vervang deze met het reservewiel.
- Bij het vastzetten van het reservewiel dien je de wielbouten kruislings vast te zetten. Bij vier wielbouten begin je bij een willekeurige wielbout, vervolgens neem je de tegenoverliggende bout en vervolgens de overige twee bouten.
- Laat de auto zakken en draai de wielbouten weer stevig aan.
- Controleer zo snel mogelijk de bandenspanning, bijvoorbeeld bij een tankstation.
- Laat de lekke band zo snel mogelijk repareren. Als je de lekke band wegbrengt, laat de monteur dan meteen even controleren of het gewisselde wiel goed vastzit.
- Mijn auto heeft een compressor met lekdichtmiddel. Hoe werkt dat?
-
Om ruimte en gewicht te besparen, zijn er auto's die een compressor met een lekdichtmiddel hebben in plaats van een reserveband. In de reparatieset zit een vloeistof die via het ventiel in de band moet worden gespoten. De band kan vervolgens met de compressor opgepompt worden. Vervolgens kan de automobilist naar een garagebedrijf rijden. Een reparatieset werkt alleen bij relatief kleine gaten, tot circa 5 mm en het vormt een tijdelijke oplossing. Een dergelijke set is slechts beperkt houdbaar!
- Lees voor gebruik altijd de gebruiksaanwijzing!
- Onderzoek het loopvlak van de band, probeer het lek te vinden.
- Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde.
- Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg.
- Breng de band met behulp van de compressor op spanning.
- Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren.
- Wat is een 'thuiskomer'?
-
Een reserveband neemt veel ruimte in en wordt zelden gebruikt. Daarom zijn er automerken die de normale reserveband vervangen door een 'thuiskomer'. Dat is een smalle reserveband die bestemd is om naar een garagebedrijf of bandenspecialist te kunnen rijden. Pas op: de maximumsnelheid met zo'n bandje bedraagt 80 km/h!
- Wat is de minimale profieldiepte van een band?
-
Een personenautoband dient wettelijk minimaal 1,6 mm profiel te hebben. Vereniging VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland, adviseert om een zomerband bij een profieldiepte van minimaal drie mm te vervangen. Winterbanden verliezen bij een profieldiepte van vier mm hun specifieke eigenschappen. Het advies is dus om winterbanden bij minimaal vier mm profiel te vervangen.
- Waarop worden mijn banden gecontroleerd tijdens de APK (personenauto's)?
-
Tijdens de APK wordt de band op de volgende punten beoordeeld:- De profieldiepte. Deze moet minimaal 1,6 mm zijn.
- De bandenspanning.
- Als de banden een specifieke draairichting hebben, moet de band op de juiste manier gemonteerd zijn.
- Op één as moeten banden met dezelfde maat en dezelfde karkasstructuur (in de praktijk: twee radiaalbanden) gemonteerd zijn.
- De banden worden ook gecontroleerd op beschadigingen (het karkas mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn) en op uitstulpingen.
- Wat is een vierseizoenenband?
-
Een vierseizoenenband of all season band is deels een zomerband en deels een winterband.
- Wat zijn de voordelen en nadelen van een vierseizoenenband?
-
Je hoeft geen aparte set winterbanden aan te schaffen en je hoeft je banden niet twee keer per jaar te laten wisselen. Een vierseizoenenband is alleen een 'echte' winterband wanneer deze aan de zijkant is voorzien van de zogenaamde 'three peak mountain'; een figuur van een berg met drie pieken en in het midden een afbeelding van een sneeuwvlok. Een nadeel van een vierseizoenenband is dat het een compromis is. De eigenschappen in de zomer zijn minder dan van een 100% zomerband, hetzelfde geldt in de winter in vergelijking met een 100% winterband.
- Hoe kan ik zien of mijn banden aan vervanging toe zijn?
-
Elke band is voorzien van 1,6 mm hoge slijtage-indicatoren. Deze zijn aangebracht in de profielgroeven van de band. Zodra deze indicatoren op dezelfde hoogte liggen als het profieloppervlak, hebben de banden nog het wettelijke minimumprofiel van 1,6 mm. Het is verstandig om de banden eerder te vervangen, bijvoorbeeld bij minimaal 2 mm restprofiel.
- Welke band moet ik kiezen als mijn banden versleten zijn?
-
Als de huidige banden onder je auto goed bevallen, is het logisch om opnieuw voor deze banden te kiezen. Als je specifieke eisen aan een band stelt (veiligheid, grip, afrolgeluid, afmetingen, etc), kun je een blik werpen op bandentests in bijvoorbeeld AutoWeek, je kunt de bandenspecialist om advies vragen of op de website www.kiesdenieuweband.nl kijken.
- Kan ik een andere bandenmaat onder mijn auto laten monteren?
-
Ja. Het is binnen een beperkte marge mogelijk om bredere of smallere banden te monteren. Daarnaast kun je voor een grotere of kleinere wielmaat kiezen. Bij een keuze voor een grotere wieldiameter en een lagere band is de totale hoogte van de band-wielcombinatie ongeveer gelijk. Een voorbeeld: banden in de maat 215/60 R15 kunnen vervangen worden door banden in de maat 225/55 R16. In theorie kan een band in de maat 215/60 R15 ook ingeruild worden voor de maat 265/40 R17. Laat je altijd goed adviseren door een garagebedrijf of bandenspecialist.
- Mag ik verschillende banden monteren?
-
In Europa dienen op één as gemonteerde banden van hetzelfde type te zijn. De volgende eigenschappen dienen hetzelfde te zijn:
- merk.
- maatvoering (bijvoorbeeld 195/55 R16).
- de karkasstructuur (radiaal of diagonaal).
- Draagvermogen (load index).
- Snelheidsindex.
- Ik wil bredere banden laten monteren. Wat zijn de voor- en nadelen?
-
Het is, binnen grenzen, mogelijk en toegestaan om bredere banden te monteren.voordelen:- Bredere banden bieden meer grip op een droog wegdek.- Tegelijkertijd zijn ze gevoeliger voor aquaplaning en produceren ze meer afrolgeluid. Houd bij de montage van bredere banden rekening met de technische grenzen van de auto en van de gebruikte wielen en controleer of de bredere banden voldoende draagvermogen hebben.
- Ik moet twee versleten banden vervangen. Moeten mijn nieuwe banden op de vooras of op de achteras van de auto worden gemonteerd?
-
De discussie over waar de nieuwste banden moeten zitten is lang en afhankelijk van veel factoren. Bij een achterwielaangedreven auto is het bijvoorbeeld een ander verhaal dan bij een auto met voorwielaandrijving.
In het algemeen geldt dat het risico van meer grip achter dan voor is dat de auto eerder geneigd is tot onderstuur, terwijl bij minder grip aan de achterzijde juist overstuur op de loer ligt. Omdat de banden op de assen echter op een verschillende manier afslijten is het doorgaans echter het beste de nieuwe banden op de plek van de versleten banden terug te monteren. Raadpleeg in geval van twijfel uw bandenspecialist.
- Kan ik banden met verschillende profieldieptes op één as monteren?
-
Dat is af te raden. Grote verschillen in profieldieptes tussen de linker- en rechterband hebben een merkbaar negatieve invloed op de stabiliteit van een auto.
- Mijn banden zijn onregelmatig versleten. Hoe kan dat en hoe kan ik dit voortaan voorkomen?
-
Onregelmatige slijtage kan meerdere oorzaken hebben. Een voorbeeld: als het profiel aan de zijkanten van het loopvlak (de zogenaamde 'schouders') geringer is dan in het midden, is er waarschijnlijk langdurig met een te lage bandenspanning gereden. Bij een te hoge bandenspanning slijt de band juist vooral in het midden van het loopvlak. Bij andere vormen van onregelmatige slijtage is een verkeerde wielstand vaak de reden. Dit kan worden opgelost door de auto te laten uitlijnen bij een garagebedrijf of bandenspecialist.
- Hoe verleng ik de levensduur van mijn banden?
-
Controleer de spanning van de banden minimaal één keer per maand. De controle dient met koude banden plaats te vinden (binnen 3 km na vertrek). Een juiste bandenspanning verlengt de levensduur van de banden en verhoogt de veiligheid. Controleer ook geregeld het profiel: slijt de band gelijkmatig? Zo niet, dan is het verstandig om naar een garagebedrijf of bandenspecialist te gaan. Voorkom zo veel mogelijk het op- en afrijden van stoepranden en andere obstakels.
- Moet het ventiel van mijn autoband vervangen worden bij elke bandenwissel?
-
In principe hoef je het ventiel van de band niet te vervangen. Het wordt echter wel verstandig geacht en gezien de zeer geringe kosten wordt het ventiel doorgaans meteen mee vervangen met de band.
- Hoe lang mag ik een band gebruiken?
-
Banden drogen na verloop van tijd uit, waarbij droogtescheurtjes ontstaan. Door veroudering lopen de eigenschappen van het rubber terug. Het wordt aanbevolen om banden na zes jaar te vervangen, ook als ze nog over voldoende profiel beschikken.
- Hoe kan ik zien hoe oud mijn banden zijn?
-
De maximum leeftijd van een band of het maximum gebruik van een autoband bedraagt zes jaar. Een band die zes jaar of ouder is dient uit veiligheidsoverwegingen vervangen te worden. Je kunt de leeftijd van de band aflezen van de zijkant van de band. Achter de DOT-code vind je de productiedatum van de band.Voorbeeld: de code 1906 betekent dat de band in de negentiende week van het jaar 2006 is gefabriceerd. De fabricagedatum kan ook uit drie cijfers bestaan. In dat geval is de band nog van de vorige eeuw en alleen daarom al aan vervanging toe!
- Waarom is de juiste bandenspanning belangrijk?
-
De juiste bandenspanning vergroot de veiligheid (kortere remweg, betere wegligging), bespaart brandstof en verlengt de levensduur van de band. In extreme gevallen kan een te lage spanning, in combinatie met hoge buitentemperaturen, tot een klapband leiden.
- Welke bandenspanning moet ik aanhouden?
-
De juiste bandenspanning staat vermeld op een sticker die aan de binnenkant van de tankdopklep is geplakt of op de binnenzijde van het portier van de bestuurder is aangebracht. Je vindt de aanbevolen bandenspanning ook in het instructieboekje.
Een vol beladen auto vraagt om een hogere bandenspanning dan een auto waarin alleen de bestuurder en een eventuele passagier zitten. Daarom staan er altijd twee aanbevolen waarden voor de bandenspanning vermeld.
- Hoe vaak moet ik mijn bandenspanning controleren?
-
Het is aan te bevelen om de bandenspanning elke maand te controleren. Vergeet ook de reserveband niet! Door deze een hogere spanning te geven, bijvoorbeeld een halve bar meer, verklein je de kans dat je een keer langs de weg staat met een lekke band én een lege reserveband.
- Wat is beter: lucht of stikstof in mijn banden?
-
Stikstof heeft diverse voordelen. De spanning van een met stikstof gevulde band loopt minder snel terug. Daarnaast bevat stikstof geen waterdamp en geen zuurstof en dat voorkomt oxidatie (roesten) van de velg. In de praktijk en bij een geregelde controle van de bandenspanning zijn de verschillen tussen lucht en stikstof niet zo groot. Stikstof is niet, zoals lucht, verkrijgbaar bij iedere benzinepomp, maar een band die met stikstof is opgepompt kan ook gewoon met lucht worden bijgevuld.
- Ik heb mijn banden met stikstof opgepompt. Moet ik nu een andere bandenspanning aanhouden?
-
Nee. Bij het oppompen van banden in koude toestand (minder dan drie kilometer gereden) is er geen verschil in bandenspanning tussen banden gevuld met lucht en met stikstof.
- Wat is een bandenspanningdetectiesysteem?
-
Een bandenspanningdetectiesysteem of TPMS (tyre pressure monitoring system) is een systeem dat de bandenspanning in de gaten houdt. Als de bandenspanning afwijkt van de ingestelde waarde, bijvoorbeeld bij een lekke band of omdat de bestuurder de bandenspanning al langere tijd niet heeft gecontroleerd, krijgt de bestuurder een waarschuwing via het dashboard. Een TPMS-systeem is verplicht op auto's met runflat-banden.
- Wat zijn de voordelen van een bandenspanningdetectiesysteem?
-
Een bandenspanningdetectiesysteem geeft de bestuurder een signaal wanneer de bandenspanning afwijkt van de ingestelde spanning. Zo merk je als bestuurder tijdig dat je een lekke band hebt. Je kunt tijdig reageren (een veilige parkeerplaats opzoeken) en je wordt niet verrast door de slechtere wegligging van een auto met een leeglopende band.
Verder wordt de bestuurder gewaarschuwd als hij al langere tijd de bandenspanning niet heeft gecontroleerd.
- Wat is een run flat band?
-
Een run flat band is een band waarmee je tijdelijk kunt doorrijden als deze lek is geraakt. In het algemeen kun je nog circa 80 kilometer doorrijden met een lekke band, bij een maximumsnelheid van 80 km/h. Dat is voldoende om naar een garagebedrijf of bandenspecialist te rijden. Een run flat band heeft stevigere 'wangen' (de zijkant van de band), die de auto dragen als de band lek is.
- Mijn auto staat op run flat banden. Kan ik die vervangen door 'gewone' banden?
-
Nee. Een runflat-band mag alleen vervangen worden door een nieuwe runflat-band met dezelfde afmetingen en kenmerken zoals hetzelfde draagvermogen en dezelfde snelheidscodering.
- Wat is aquaplaning?
-
Bij aquaplaning is de band niet in staat om al het water op het wegdek af te voeren. Het gevolg is dat de band het contact met de weg verliest en gaat 'drijven'.
- Hoe voorkom ik aquaplaning?
-
Aquaplaning is sterk afhankelijk van de profieldiepte van de band. Hoe meer profiel, hoe kleiner de kans op aquaplaning. Zorg dus voor banden met voldoende profiel. Verder heeft de rijsnelheid invloed op de vorming van aquaplaning. Pas daarom je snelheid aan bij zware regenbuien. Pas ook op bij spoorvorming op de weg, waarin een relatief dikke laag water kan blijven staan
- Wat moet ik doen in geval van aquaplaning?
-
Laat het gas los en stuur bij voorkeur niet.
- Waar moet ik op letten bij mijn caravan- of aanhangerbanden?
-
Banden die ouder zijn dan zes jaar dienen vervangen te worden, omdat er door uitdroging en veroudering kleine scheurtjes in de band kunnen ontstaan. Let ook altijd op de bandenspanning. De vereiste spanning van caravanbanden is vaak een stuk hoger dan van het trekkende voertuig! Een ander belangrijk aandachtspunt is het draagvermogen. Is het draagvermogen van de banden voldoende voor het gewicht van de caravan, inclusief belading?
- Kan ik met een caravan- of aanhangerband doorrijden tot ze versleten zijn?
-
In verreweg de meeste gevallen luidt het antwoord: nee. Banden van zes jaar oud dienen vervangen te worden omdat er door uitdroging en veroudering kleine scheurtjes in de banden kunnen ontstaan. De meeste caravanbanden en aanhangerbanden van zes jaar oud hebben nog voldoende profiel, maar zijn dus wel aan vervanging toe.
- Wanneer zijn mijn banden te oud om nog veilig te kunnen gebruiken?
-
Een band met een leeftijd van zes jaar of ouder dient uit veiligheidsoverwegingen vervangen te worden. Je kunt de leeftijd van de band aflezen van de zijkant van de band. Achter de DOT-code vind je de productiedatum van de band. Voorbeeld: de code 1906 betekent dat de band in de negentiende week van het jaar 2006 is gefabriceerd.
- Wat moet ik doen als ik mijn aanhanger of caravan voor langere tijd in de stalling zet?
-
Caravans en aanhangers staan het grootste deel van het jaar stil. Het gevolg is dat er een grote kans is op een vlakke kant op de band. Dit zogenaamde flat-spotting veroorzaakt trillingen als je rijdt. Je vermindert de kans op flat-spotting door de bandenspanning in de stalling tot maximaal 3,5 bar te verhogen of de aanhanger met de wielen van de grond te stallen. Banden verouderen, waardoor kleine scheurtjes in de band kunnen ontstaan. Je beperkt de veroudering van de banden door een aanhanger of caravan koel, donker en in een geventileerde omgeving te stallen.
- Wat zijn de voordelen van de montage van bestelwagenbanden of zogenaamde XL-banden onder mijn caravan?
-
Voor een caravan of aanhanger met een maximum aslast tot 1.200 kg volstaan normale personenautobanden. Bij een hogere maximum aslast is het raadzaam om op versterkte personenautobanden (aanduiding: XL, van extra load, of Reinforced) of op bestelautobanden te rijden. Deze banden hebben een hogere sterkte en ze zijn minder gevoelig voor zijwind en veroudering.
- Wat is de '10% regel' en mag ik deze nog toepassen?
-
De '10 %-regel' is een achterhaalde regel die zegt dat er tien procent bij het draagvermogen van banden voor aanhangers mag worden opgeteld. Een voorbeeld: een band met een code van 90 heeft een draagvermogen van 600 kg. Volgens de 10 %-regeling mocht dit voor aanhangers verhoogd worden tot 660 kg. De 10%-regel is niet meer geldig.
- Wat is een radiaalband?
-
'Radiaal' is een aanduiding voor de constructie van de band, die aangeeft hoe de koordlagen in de band zijn aangebracht. Alle populaire banden voor personenauto's zijn radiaalbanden.