Remweg

Zeker in de herst en winter is een goed contact met het wegdek belangrijker dan ooit. In dit artikel belichten welke rol autobanden spelen bij de remweg.

Remweg

Versleten banden en gladde wegen vormen een gevaarlijke combinatie. De auto vliegt eerder uit de bocht en de remweg wordt langer. Toch hangt het zeker niet alleen van de profieldiepte af hoe goed of slecht een band onder herfstige en winterse omstandigheden presteert. Want ook ónder ’t zwarte rubber gaat een heleboel kennis schuil: verschillende lagen staal-en textielkoord, een rubberlaag ter afdichting en staaldraden in het karkas geven de band stabiliteit en dragen daarmee bij aan een korte remweg. Dat maakt het des te verbazingwekkender hoeveel automobilisten met oude en versleten banden rondrijden. De wetgever acht een profieldiepte van minimaal 1,6 mm voldoende, maar dat is eigenlijk gekkenwerk. Wij adviseren voor zomerbanden minstens drie en voor winterbanden minimaal vier millimeter. Daarmee kun je thuiskomen!

Verschillende loopvlakken 

Volgens de wet is het toegestaan om banden van verschillende merken onder de auto te hebben – zelfs met uiteenlopende profieldiepten en totaal afwijkende loopvlakken. Maar voor de remweg en de rijeigenschappen van uw auto is het funest. Door zo’n bonte rubbermix kunnen de loopvlakken en vertragingswaarden van de banden onderling namelijk sterk uiteenlopen. Dit zorgt ervoor dat de in de wielen ingebouwde sensoren geen nauwkeurige informatie aan de elektronica kunnen doorgeven. Systemen als ABS en ESP worden vervolgens niet meer op juiste wijze aangestuurd en werken niet optimaal. 

Te weinig profiel 

De inkepingen in het loopvlak van een band zijn niet meer dan waterkanalen. Ze hebben tot taak om op een natte weg het water zo snel mogelijk van het loopvlak af te voeren. Zonder profiel of bij onvoldoende profieldiepte zou er een waterfilm tussen de banden en het wegdek komen (aquaplaning). De auto verliest dan het wegcontact, met als gevolg dat zowel stuur-als remkrachten niet meer worden doorgegeven. Gevolg: de auto vliegt uit de bocht of heeft langer nodig om tot stilstand te komen. 

Brede of smalle banden? 

Op droge racecircuits geldt dat een band zo breed mogelijk moet zijn en over zo min mogelijk profiel moet beschikken. Zo is het contactvlak van de band namelijk het grootst en de profielblokken het meest stabiel en daarmee zijn de grootste krachten op de weg over te brengen. Daarom rijden raceauto’s bij droog weer op slicks. Op een natte weg wordt het een ander verhaal. Om dán contact met de weg te krijgen, moet het water door de profielkanalen zijdelings worden afgevoerd. Als een band heel breed is, gebeurt dat vooral bij diepe plassen niet meer optimaal – de band verliest het wegcontact en de remweg wordt langer. 

De leeftijd van een band

De leeftijd van een band speelt een belangrijke rol, want niet alleen het profiel van een band is aan slijtage onderhevig. Ozon en zonlicht zorgen er ook voor dat de rubbercompound in de loop van de tijd veroudert. Dit effect is overigens bij langere statijd, bijvoorbeeld in het geval van caravans, nog groter dan bij banden die dagelijks belast worden. Door de weersinvloeden wordt het rubber steeds harder en bovendien poreus. Dat heeft ’n nadelig effect op de zijwaartse grip en op de remweg van een band. 

De leeftijd van een band is heel makkelijk na te gaan aan de hand van het DOT-nummer (zie foto). De eerste twee getallen geven de productieweek aan, de twee volgende het productiejaar. In ’t voorbeeld stamt de band uit week 50 van 2004. 

Voor maximale veiligheid dient een band niet ouder te zijn dan tien jaar.

Profieldiepte meten

De wettelijk voorgeschreven profieldiepte van 1,6 millimeter geldt voor het complete loopvlak van de band. Er wordt gemeten in de hoofdprofielkanalen van het loopvlak. Die bevinden zich op ongeveer drie centimeter afstand van de flank, lopen meestal ononderbroken rondom de band en zijn voorzien van streepjes die de minimale profieldiepte aangeven. De over ’t algemeen sterker afgesleten schouders zijn bij de meting niet doorslaggevend. Wie rondrijdt met vier versleten banden riskeert een boete van € 300.

Zomer- en winterbanden

Op besneeuwde wegen is er geen twijfel over mogelijk, dan remt een winterband stukken beter. Naast de rubbermix zorgen de kleine inkepingen in de profielblokken daarvoor. Die bijten zich vast in de sneeuw en zorgen daarmee voor een goede tractie en remcapaciteiten. Op nat en droog wegdek is het een heel ander verhaal: zelfs bij lage temperaturen doet de zomerband het onder die omstandigheden in de regel beter. Dat komt vooral door de stabielere profielblokken. Belangrijk: sneeuwkettingen zorgen in winterse omstandigheden alleen in combinatie met winterbanden voor goede rijeigenschappen. Wie kettingen om zomerbanden legt, haalt niet eens het gripniveau van een normale winterband.

Vierseizoenenbanden op sneeuw en ijs

De moderne vierseizoenenband is uitgegroeid tot een echt allroundtalent. Zelfs in de sneeuw kunnen ze tegenwoordig aardig meekomen met echte winterbanden en vormen zodoende een serieus alternatief.