Bandenspanning

De foto hierboven laat er geen twijfel over bestaan: hier ontbreekt het aan lucht. Maar heeft de bestuurder dat ook gemerkt? Een langzaam leeglopende band kan in een drama eindigen. Dat weet iedere automobilist. Maar waarom vinden veel automobilisten aandacht voor een autoband dan gebakken lucht?

Bandenspanning

Vrijwel iedere automobilist weet in welk merk auto hij of zij rijdt, maar ’t merk van de banden die eronder zitten, kent slechts één op de vier. Dat is gebleken uit een enquête die we onlangs uitvoerden. En uit een steekproef op de parkeerplaats van een bouwmarkt bleek dat één op de drie automobilisten zich niet zo druk maakt over de bandenspanning en er dus blijkbaar geen problemen mee heeft om geld weg te gooien en de veiligheid in gevaar te brengen. 

Elke band moet een kwart van het gewicht van de auto dragen. Het dragende element is daarbij niet het rubber, maar de lucht in de band. Hoe meer er in de banden zit, hoe groter het draagvermogen. Een te lage luchtdruk leidt tot vervorming van de wangen, met alle gevolgen van dien. Het brandstofverbruik en de slijtage nemen snel toe, om over het risico van een klapband nog maar te zwijgen. Bovendien nemen de prestaties drastisch af. Bij een halve bar te weinig spanning worden de aquaplaningeigenschappen al zo’n tien procent slechter. Daarnaast biedt een te zachte band veel minder scherpte en zijdelingse grip, waardoor je onaangenaam verrast kunt worden. Zo bekeken is de 50 cent die veel tankstations voor het oppompen van de banden rekenen, een minimale investering. 

Met genoeg lucht sta je minder vaak bij de pomp 

De lucht in een autoband ondersteunt het rubber en zorgt ervoor dat de band een goed draagvermogen heeft. Als de bandenspanning te laag is, gaat de band vervormen. Gevolg: de rolweerstand en het brandstofverbruik van de auto nemen toe. 

Tip van de expert 

Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt. Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller. Met een hoge luchtdruk kun je het verbruik verlagen, maar dat gaat gepaard met een verminderd veercomfort en een slechtere grip. Of de luchtdruk nu te laag of te hoog is: in beide gevallen gaat een band minder lang mee. Alleen met de juiste luchtdruk (zie instructieboekje van de auto, de tankklep, de binnenkant van het bestuurdersportier of internet) is uw auto zuinig en bent u veilig onderweg. 

Juiste bandenspanning 

Zelfs als de luchtdruk met slechts enkele tienden van bars afneemt, neemt de levensduur van een autoband al duidelijk af. Een regelmatige controle van de bandenspanning zorgt ervoor dat het rubber langer meegaat. 

Zo reageert een auto bij luchtdrukverlies

Als je het rijgedrag van je auto een beetje kent, is het duidelijk voelbaar wanneer de bandenspanning niet meer klopt. Bij te weinig luchtdruk of een lekke band op de achteras breekt de achterkant van de auto plotseling uit in een bocht en reageert de auto erg onrustig wanneer je ’t gaspedaal loslaat of plotseling afremt. In het geval van te weinig luchtdruk of een lekke band op de vooras glijdt de auto plotseling over de voorwielen weg in een bocht of neemt de rechtuitstabiliteit duidelijk af. 

In beide gevallen luidt het devies: zo snel mogelijk stoppen en de banden controleren.

Eén op de drie riskeert een lekke band

Veel bestuurders kijken niet of onvoldoende naar de banden van hun auto om. Dat blijkt uit een praktijktest die we recentelijk op de parkeerplaats bij een bouwmarkt uitvoerden. Liefst 21 van de 60 gecontroleerde auto’s waren met een te lage bandenspanning op pad. Bijna tweederde van de ondervraagden kon zich niet herinneren wanneer ze de bandenspanning voor ’t laatst hadden gecheckt. Dat is opmerkelijk, zeker omdat het slechts een kleine moeite is om je banden elke twee weken eventjes te controleren. Dat is immers bij vrijwel elk benzinestation snel en eenvoudig te doen.

Vragen en antwoorden

Als je het rijgedrag van je auto een beetje kent, is het duidelijk voelbaar wanneer de bandenspanning niet meer klopt. Bij te weinig luchtdruk of een lekke band op de achteras breekt de achterkant van de auto plotseling uit in een bocht en reageert de auto erg onrustig wanneer je ’t gaspedaal loslaat of plotseling afremt. In het geval van te weinig luchtdruk of een lekke band op de vooras glijdt de auto plotseling over de voorwielen weg in een bocht of neemt de rechtuitstabiliteit duidelijk af. 

In beide gevallen luidt het devies: zo snel mogelijk stoppen en de banden controleren.

Hoe zit het met het advies om autobanden te vullen met stikstof?

Stikstof wordt door de banden beter vastgehouden dan normale lucht. Desondanks is het ook bij stikstofvulling van de banden noodzakelijk om de spanning regelmatig te controleren.

Is het schadelijk om bij het inparkeren over de stoeprand te rijden?

Ja, dit soort manoeuvres zijn slecht voor de banden. Zelfs als er op het eerste gezicht geen schade lijkt te zijn ontstaan, kan ’n hardhandig stoeprandcontact in een later stadium wel degelijk nadelige gevolgen hebben.

Is er een manier om niet steeds de banden te hoeven controleren?

Ja, met een elektronische bandenspanningscontrole. Bij diverse nieuwe automodellen is die standaard aan boord of kun je zo’n systeem als accessoire bestellen. Er zijn ook sets op de markt die je zelf kunt inbouwen, zoals deze van Waeco. Exclusief montage kost ’n dergelijk systeem € 100 tot € 150.

AutoWeek Oordeel

Banden zijn rond en zwart. En de meeste automobilisten vinden ze helaas al net zo interessant. De banden zijn echter uiterst belangrijk voor de veiligheid, ze zijn immers de verbinding tussen uw auto en de weg. Zodoende verdienen ze regelmatige aandacht. Het op gezette tijden controleren van de luchtdruk en een voorzichtige omgang met stoepranden horen daar ook bij. Wie dat niet doet, moet rekening houden met een hoger brandstofverbruik, een verminderde levensduur van de banden en – ook niet onbelangrijk – minder grip. Om over het risico van een klapband nog maar te zwijgen.